Menu

IRIS one in TBM Magazine

Twee overnames binnen 12 maanden deed business partner IRIS one uit Vlijmen. In 2016 werd Business Center Nijmegen bij het bedrijf gevoegd en recent gebeurde hetzelfde met Kolk & Dijk uit Almere. Lars van den Dungen en Daniël Cirk vertellen over de filosofie achter de overnames.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: IRIS one en Kolk & Dijk vormen een prachtige match, aldus Daniël Cirk, samen met Lars van den Dungen directeur bij IRIS one. “De culturen blenden mooi en daarnaast vullen we elkaar goed aan. Kolk & Dijk heeft een sterke sales tak en is goed in new business. Wij zijn weer groot in service en engineering. Dat past perfect en maakt dat beide bedrijven trots zijn dat Kolk & Dijk en IRIS one nu een geheel vormen. Het is ook niet voor niks dat we het label Kolk & Dijk op de muur laten.” Lars van den Dungen: “Kolk & Dijk en IRIS one zijn twee volwassen bedrijven die allebei bepaalde zaken heel goed op orde hebben. Voeg je die kennis samen en zorg je dat projectmanagers en engineers samen sparren, dan krijg je een gigantische optimalisatieslag.” Door de overname groeit IRIS one naar een organisatie met meer dan 2.000 klanten en ruim 60 medewerkers. Steven Lemmens gaat leidinggeven aan Kolk & Dijk en treedt toe tot het directieteam van IRIS one.

De groei van IRIS one
IRIS one vindt zijn oorsprong In september 2004 als BNF Telecom start met de mobiele activiteiten. In 2009 gaat dit onderdeel verder in de nieuw opgerichte B.V. ‘Iris Mobile’ en begin 2014 wordt de naam veranderd in IRIS one dat dan inmiddels naar 16 FTE gegroeid is. Op 31 oktober 2014 is IRIS one gegroeid tot 25 FTE en doen Lars en Daniël een management buy-out.

De business partner is qua dienstverlening behoorlijk rap doorgegroeid van mobiele communicatie naar alles wat in MKB en MKB+ gebruikt wordt op het gebied van communicatie en ICT. Daniël Cirk: “Wij werken daarbij met kwaliteitslabels; KPN, Vodafone, Telfort, voornamelijk Apple-devices, diensten van Microsoft en netwerkapparatuur van Cisco. We zijn geen knutselclub en werken alleen met proven technology.”

In 2016 deed IRIS one haar eerste overname, met Business Center Nijmegen. Een jaar later kwam de samenvoeging met Kolk & Dijk uit Almere. Twee overnames binnen een jaar is nogal wat. Wat is het verhaal daarachter? Daniël Cirk: “Wij merken dat lokale presence erg gewenst is, zodat klanten snel geholpen kunnen worden. Door deze overnames zitten we mooi centraal in Midden-Nederland om snel bij onze klanten te kunnen zijn.”

Een andere belangrijke reden voor de overname: het zorgt voor redundantie onder het personeel. Zo zijn er bij de laatste overname in één keer 27 vakmensen bij gekomen. “Ga die maar eens apart werven. Dat kun je in geen twee jaar voor elkaar krijgen”, zegt Lars van den Dungen. Maar bovenal zijn de overnames wenselijk om een stuk volume te krijgen in de klantenbase. Uiteraard is het geen toeval dat zowel Business Center Nijmegen als Kolk & Dijk sterk zijn in mobiel. Lars van den Dungen: “Wannneer een bedrijf trouwe mobiele gebruikers heeft en wij kunnen bij die klanten IT en VaMo leveren, wordt die klant blij en wordt ons klantenbestand waardevoller.”

Transitie naar waardepropositie
Daniël Cirk vervolgt: “Met IRIS one hebben we eerst de transitie gemaakt van mobiele naar vaste telecom. Drie jaar geleden hebben we de stap naar IT gezet. Die was best lastig omdat we er bewust voor kozen om die kennis zelf te ontwikkelen; geen legacy, geen metaal, maar meteen starten met Cloud-diensten. We moeten wel want met Skype en Office 365 komen IT en telefonie samen. Daarnaast werkt het niet wanneer verschillende partijen bij een klant aan het netwerk zitten te sleutelen. Het is beter om het volledige beheer bij een klant te hebben. Onze volgende stap is het toevoegen van CRM en ERP aan ons portfolio; de transitie naar een waardepropositie.”

Ambities
Wat zijn na deze overnames verder de plannen en ambities van IRIS one? “Ons doel is de beste telecom- en IT-dienstverlener te worden tussen 5 en 30 miljoen omzet en tot 100 FTE”, zegt Van den Dungen. “Dat betekent dat we geografisch zullen uitbreiden. Maar nu is het eerst zaak om te zorgen dat na deze overname alles goed loopt. Dat we efficiënt leren samenwerken en elkaars krachten benutten. Daarna komt de volgende stap.”

Hoe IRIS one zich wil onderscheiden
Hoe probeert IRIS one onderscheidend te zijn ten opzichte van andere resellers? Daniël Cirk: “Ons onderscheidend vermogen zit echt in onze mensen. Daar zit ons kapitaal en dat merkt de klant. We zorgen dat we medewerkers hebben met passie voor hun werk. We willen ze beter maken in waar ze al goed in zijn zodat ieder in zijn kracht staat. Daarnaast willen we ons onderscheiden door heel goed naar klanten te luisteren en de klanttevredenheid te meten met NPS en onze Hapiness Meter. We doen alles om een Wow-factor te creëren en vinden het normaal om alles voor de klant te doen.”

Tekst: Sef Heldens
Bron: TBM Magazine / www.tbm.net

Terug naar overzicht