Menu

Er kan nog wel wat groei bij

‘We verkopen onze klanten geen te kleine auto met een acht jaar oude motor, maar bieden hen eersteklas ‘vervoer’. Voorzien van de modernste techniek.’ Met oplossingen uit het hoogste segment maakt IRIS one haar missie waar: de beste ICT- en telecom-dienstverlener van het MKB+ zijn.

‘Of we inderdaad de beste zijn? Daar kun je altijd vraagtekens bij zetten. Maar als je factor zestien groeit in korte tijd, moet je wel iets goeds hebben gedaan’, antwoordt directeur Daniel Cirk.

Goede tandem
Al zeven jaar vormt hij met collega-directeur Lars van den Dungen een ijzersterk duo ‘Sinds 6 september 2010. Ik weet nog dat ik de kinderen naar school bracht en daarna voor het eerst naar Vlijmen reed. Sommige data vergeet je nooit’, lacht Lars. Over hun respectieve sterktes hoeven ze niet lang na te denken. Lars is van buiten, Daniel van binnen. Ze hebben respect voor de kracht van de ander en geven elkaar de vrijheid om het beste voor het bedrijf te doen.

Brede glimlach
Die houding resulteerde in de opmerkelijke groei. In 2010 zorgden acht medewerkers voor een omzet van acht ton. Vandaag zijn dat er ruim zestig, wordt er 13 miljoen euro omzet gegenereerd en zijn er drie vestigingen (Vlijmen, Nijmegen en Almere). Dat de klanttevredenheid hier niet onder lijdt, blijkt uit de uitzonderlijk hoge NPS-score van 50. ‘Hier zijn we met z’n allen trots op. Onze servicemanager krijgt geregeld van onze klanten te horen dat zij ons zouden aanbevelen bij anderen. Zo kwam hij hier vorige week met een brede glimlach aanzetten én een grote bak ijs van een nieuwe tevreden klant.’

Best of both worlds
‘Enerzijds hebben we de kennis en kunde van een multinational. We kiezen voor  gerenommeerde partners en standard proven technology. Daardoor kunnen we klanten een hoge mate van bedrijfszekerheid bieden. Anderzijds bieden we de persoonlijke benadering van de lokale speler. Betrouwbaar, persoonlijk, zorgzaam en deskundig. Die combinatie maakt ons succesvol.’

Alles zelf
In 2016 werd Business Center Nijmegen overgenomen. Eind vorig jaar kwam er met Kolk & Dijk een tweede acquisitie. Overnames als vaste groeifactor? ‘Ze maken deel uit van onze groeistrategie’, antwoordt Daniel. ‘Ze brengen niet alleen nieuwe klanten, maar zorgen ook dat we voldoende gecertificeerde medewerkers hebben. Daardoor kunnen we makkelijker de producten en oplossingen die we verkopen, zelf implementeren en servicen bij de klant. Want ons uitgangspunt is onveranderd: als we het niet met eigen mensen kunnen doen, doen we het niet. Geen knutselwerk. We dagen onszelf uit door minimaal 95 procent van de opdrachten ‘first time right’ uit te voeren. Hierdoor kunnen we een fixed fee per opdracht afspreken en een laag maandtarief hanteren.’

Begrensd
Hoe groot wil IRIS one worden? ‘Er kan nog wel wat groei bij. Maar we willen niet de drie cijfers induiken wat betreft het aantal medewerkers. Want dan gaat het menselijke er vanaf. Ik wil weten hoe de kinderen en de partners van onze medewerkers heten. Zelf heb ik jarenlang bij Océ gewerkt. Daar was ik nummer 5731. Dat wil ik hier nooit hebben.’ ‘Onze persoonlijke betrokkenheid bepaalt tevens onze doelgroep’, voegt Daniel eraan toe. ‘Onze klanten hebben meestal tien tot 250 medewerkers, zodat we qua omvang gelijkwaardig zijn aan elkaar.’

Menu met QR-code
Een snelle groei betekent ook waken voor valkuilen. Welke mogelijke valkuilen zien beide directeuren? ‘Dat we te snel groeien. Dat het niet meer om ‘wij’ gaat. Dat de visie niet meer gedeeld wordt. En medewerkers zich niet verbonden voelen met het bedrijf. Dat laatste is met name een aandachtspunt bij acquisities. De overname van Kolk & Dijk hebben we dan ook met z’n allen gevierd. In Vianen. Het was een mooie avond. Op de achterzijde van de menukaart hadden we een QR-code laten drukken waarmee je allerlei vragen te zien kreeg op je telefoon. Die moest je vervolgens aan je linker- en rechtertafelgenoot stellen. Een snelle en makkelijke manier om veel over elkaar te weten te komen. Het mooie is dat we hiervoor een van onze eigen producten konden gebruiken: Business apps van Office 365.’

Maximaal benutten
‘Een groot gedeelte van de bedrijven in Nederland heeft al Office 365 maar slechts een enkeling gebruikt meer dan 25 procent van de functionaliteiten’, aldus Daniel. ‘Ze spenderen vaak veel geld aan maatwerkoplossingen terwijl er standaard al veel  mogelijkheden zijn. Wij helpen onze klanten om die maximaal te benutten. Het past bij onze missie: een ICT- en telecomadviseur op de lange termijn zijn.’

Tekst: Gerda Baeyens

Terug naar overzicht