Menu

We hebben weinig met elkaar van doen

‘Tijdens overleg met mijn managementteam hoor ik bijna nooit iets over onze telecom- en IT-oplossingen’, vertelt Jacky Wijnen van Wijnen Meat uit Oss. ‘We hebben inderdaad gelukkig weinig met elkaar van doen’, reageert Daniël Cirk van IRIS one met een knipoog. ‘Dit betekent dat wij ons werk goed doen.’

De twee ondernemers praten over hun samenwerking en over de overeenkomsten die ze hebben. Wijnen Meat is een familiebedrijf in Oss. In 2005 besloot het bedrijf tot een grote koerswijziging. ‘We stopten met het verwerken van hele varkens en specialiseerden ons in de productie van varkensvleesproducten uit het middendeel van het varken.’

Voor gek verklaren
Ook Daniël koos met IRIS one bewust voor specialisatie. ‘Onze specialisatie zit vooral in een keuze voor standaardisatie met de beste leveranciers. Om een voorbeeld te geven: ICT doen we met Microsoft en telefonie met de beste providers waar we zelf volledig het beheer mogen doen. Hoewel anderen ons voor gek verklaren, werken we met gespecialiseerde medewerkers. Deze focus brengt verfi jning. Onze specialistische ervaring stelt ons in staat maximale support te verlenen.’ Beide ondernemers kozen er bewust voor zich toe te leggen op waar ze echt goed in zijn. ‘Onze bedrijven hebben een klik. We herkennen als ondernemers veel in elkaar en dat maakt dat we elkaar goed aanvullen’, schetst de directeur van IRIS one.

Een perfectionist
‘We besloten tot specialisatie om ons bedrijf toekomstbestendig te maken’, gaat Jacky verder. ‘Mijn vader heeft een mooi bedrijf opgebouwd door alle mogelijke  varkensvleesproducten van het hele varken te leveren. Maar in de huidige markt zou het bedrijf in die vorm niet meer kunnen bestaan.’ Sinds een aantal jaar groeit Wijnen Meat onder andere door toenemende export naar Engeland en landen in Azië. Inmiddels telt het bedrijf 110 medewerkers. ‘Als we verder willen groeien dan moeten we binnen een paar jaar verbouwen of verhuizen.’ Daniël noemt als bijkomend voordeel van specialisatie dat medewerkers nog beter worden in waar ze al goed in zijn. ‘Bovendien ben ik een perfectionist en dat voel je in het hele bedrijf. Je kunt wel alles willen leveren, maar dat gaat ten koste van de kwaliteit van onze dienstverlening. Ook zet ik liever in op relaties voor de lange termijn, zoals die met Wijnen Meat.’

Stap voor stap
Drie jaar geleden startte de samenwerking tussen deze twee bedrijven met het leveren van een geïntegreerd telefoniesysteem. Onlangs zijn daar IT-diensten aan toegevoegd. Jacky vertelt: ‘Omdat veel medewerkers een andere nationaliteit hebben en veel mensen al vijftien tot twintig jaar voor ons werken, hebben we ervoor gekozen nieuwe oplossingen stap voor stap uit te rollen.’ Daniël reageert: ‘Ik vind het mooi dat Wijnen Meat adaptie door zijn medewerkers als uitgangspunt neemt. Dit zorgt ervoor dat je verbeteringen door  kunt voeren zonder dat je medewerkers hoeven te transformeren. Hiermee voorkomt hij weerstand. Voor ons is het geen probleem als de ene medewerker wel volledig in de cloud werkt en zijn buurman nog lokaal bezig is. Onze ervaring is dat uiteindelijk iedereen mee wil.’

Nooit meer iets kwijt
Hij gaat verder: ‘De cloud biedt talloze voordelen, al is het maar dat je nooit meer iets kwijt bent. Maar veel mensen vinden het echt lastig als ze bijvoorbeeld via een andere weg of icoontje naar Microsoft Word moeten gaan.’ De oplossing die IRIS one hiervoor biedt, blijkt effectief: een icoon op dezelfde locatie als voorheen, maar toch Word in de cloud. Jacky: ‘Dankzij de IToplossingen van IRIS one kunnen we volledig plaatsonafhankelijk werken. Bovendien is het nu veel eenvoudiger om te voldoen aan alle wet- en regelgeving en certificeringen die bij onze branche horen. Het certificaat Beter Leven bijvoorbeeld vraagt veel registraties. Een goed werkende IT-inrichting vereenvoudigt dat aanzienlijk.’ Daniël herkent dit en zegt: ‘Bij audits stellen we alle benodigde documenten beschikbaar in Sharepoint. Dat vinden auditors prachtig.’

De beste zijn
Beide ondernemers ervaren elke dag hoe belangrijk klantreferenties zijn. Jacky: ‘We bouwen onze naam op door kwaliteit te leveren. In Azië bijvoorbeeld, waar we bekend zijn onder ons EG-nummer 189, verloopt de verkoop via handelskantoren. Inmiddels hebben we daar zo’n goede reputatie dat afnemers aan hun handelskantoor vragen om varkensvlees van nummer 189.’ Hoe beide bedrijven hun business inrichten en klanten bedienen, wordt mooi verwoord in de slogan van Wijnen Meat: First quality, quality first. Daniël en de andere IRIS onemedewerkers hebben één grote ambitie. ‘De beste dienstverlener zijn in IT- en telecomdiensten aan het mkb+. Klanten waarderen dit en dat resulteert niet alleen in klantbehoud. We krijgen namelijk ook al regelmatig nieuwe klanten doordat ze van een collega-ondernemer hoorden over onze manier van werken. En onze medewerkers bevelen ons als werkgever aan bij anderen. Dit in stand houden in combinatie met een gezonde groei, daar droomt toch elke ondernemer van?’

Terug naar overzicht