Menu

Online flirten, kan dat wel?

Online flirten, kan dat wel? 

Met ‘online flirten’ heb ik het niet over het flirten via datingsites, maar over het charmeren van je netwerk. Je zet het in om een band op te bouwen met de ander en om je eigen gunfactor te verhogen. Het kan ervoor zorgen dat je zaken makkelijker voor elkaar krijgt. Of het nou gaat om het meekrijgen van je klant met jouw voorgestelde oplossing of het gegund krijgen van een offerte. Er zijn veel manieren waarop je online zakelijk kunt flirten. In dit artikel geef ik een aantal voorbeelden die goed werken of waar je rekening mee kunt houden.

Aandacht
Als je flirt dan maak je de ander het hof, de ander heeft je volledige aandacht. Dit is dus ook belangrijk als je het zakelijk inzet. Een van de grootste aandachtspunten is je kunnen verplaatsen in de ander. Voor je de conversatie aangaat via bijvoorbeeld e-mail of LinkedIn, ga je op zoek naar overeenkomsten die je hebt met de organisaties en de persoon zelf. Verwoord deze overeenkomsten in je bericht. Poeh, lastig zul je nu denken, maar hoe vaker je dit doet, hoe handiger je er in wordt.


“Complimenten zijn cadeaus die niemand je afneemt”

 

Complimenteren
Uit onderzoek blijkt dat zelfs slijmen werkt, maar uiteraard zitten er grenzen aan. Te vaak complimenteren of aan iedereen hetzelfde compliment geven, werkt niet. Zorg dat het compliment oprecht is en zorg dat je het juiste moment kiest. Een wildvreemde een compliment geven voelt misschien wat onwennig, want hoe beter je iemand kent hoe persoonlijker een compliment kan zijn.
Toch is het wel mogelijk. Geef bijvoorbeeld een compliment over iets wat je opvalt in de communicatie op de website van de organisatie of als je een persoon via het LinkedIn benadert wat je opvalt in zijn profiel of posts. Zorg dat je het persoonlijk houdt en gebruik emotie, doe moeite en formuleer een compliment expliciet.
Maar zakelijk flirten heeft niet alleen met de ander te maken, ook jij bent belangrijk. Online aantrekkelijk zijn verhoogt de gunfactor voor jezelf of voor jouw organisatie. Het magische woord blijft ‘persoonlijk’, zorg dat je dit bent in al je communicatie uitingen, vertel iets over jezelf en zorg dat het aantrekkelijk gepresenteerd wordt.

Verleiden
Je eerste indruk zal de ander moeten verleiden om contact met je te leggen. Gelukkig wordt dit door maar weinig mensen onderschat, maar ben bewust van de keuzes die je maakt. Een profielfoto op LinkedIn, de website of onder een e-mail is vaak het eerste wat potentiële klanten van je zien voor ze je live ontmoeten. 

Een paar tips voor de perfecte profielfoto:

  • Bepaal je kledingkeuze; zakelijk of casual
  • Glimlach; dit maakt je toegankelijker
  • Zorg voor een duidelijke foto met goede belichting
  • Denk na over de achtergrond. Een drukke achtergrond komt rommelig over en zou een verkeerde indruk kunnen geven.

Kortom, zorg dat je kleding en achtergrond representatief zijn voor jou in je professionele doen. Klinkt heel logisch toch!

Emotie
Ik schreef het al eerder, emotie toevoegen aan je communicatie maakt je toegankelijk. Zo is uit onderzoek gebleken dat wanneer je de mens achter de dienst of het product in je online communicatie laat zien dit positief werkt op je business. Vloggen is een goede optie, maar ook reviews van klanten hebben een goed effect. Mocht je gebruik gaan maken van vlogs, denk hier dan goed over na. Bepaal de onderwerpen en de regelmaat dat je wil publiceren zorgvuldig.

Voorbeeld
Een goed voorbeeld van on- en offline flirten is Coolblue. De wijze waarop zij communiceren is naar mijn mening fantastisch. Het is origineel, persoonlijk en met veel emotie. Een wijze waar ik goede zin van krijg en daardoor toch snel geneigd ben om een bezoekje te brengen aan hun website indien ik een product nodig heb wat zij verkopen. En zeg nou zelf, dat is uiteindelijk toch het doel van al dat ‘geflirt’. 😉

Ga je zelf aan de slag met online flirten houd dan rekening met mijn tips. Ben niet bang om inspiratie op te doen bij bedrijven die je aanspreken, maar zorg dat het jouw persoonlijke fit krijgt. 

Terug naar overzicht