Menu

6 Microsoft Flow voorbeelden om het maximale uit jezelf te halen!

Als er een factuurbetaling op de bankrekening binnenkomt, dan wordt deze mutatie automatisch verwerkt in de elektronische boekhouding. Dit veel toegepaste geautomatiseerde ‘als-dit-dan-dat scenario’ zal voor veel ondernemers herkenbaar zijn. Maar hoe zit het met al die andere geautomatiseerde slimmigheden om het maximale uit jezelf te halen?

Voorbeeld 1: Razendsnelle leads sturen naar accountmanagers

Een klant neemt contact op met de verkoop-binnendienst. Hij wil dat de accountmanager zo snel mogelijk contact opneemt. Deze lead wordt in het CRM systeem, SalesForce of bijvoorbeeld Dynamics 365, geplaatst. Krijg de accountmanager automatisch een notificatie als chatbericht op zijn smartphone? Hij is immers onderweg. Flow regelt het voor je.

Voorbeeld 2: De georganiseerde e-mail inbox, zonder bijlagen

Wel eens op zoek geweest naar een bijlage in een oud e-mailbericht? Dat hoeft niet meer. Gewoon een flow aanmaken ‘als bijlage komt van x’ dan automatisch naar ‘SharePointmapje y’. Nog slimmere mensen vervangen ‘SharePointmapje y’ voor ‘prullenbak’ als er e-mailberichten van ongewenste personen komen. Tot slot hoef je ook nooit meer je e-mail inbox te checken als je bij elk inkomend e-mailbericht automatisch een notificatie als chatbericht laat sturen.

Voorbeeld 3: De geautomatiseerde ziekmelding

Als je ziek bent wil je vooral naar bed en niet al je collega’s, managers en klanten moeten informeren over jouw afwezigheid. Gebruik je zelf ook al een app waarmee je slechts éénmalig de ziekmelding doet? Flow kan immers automatisch een afmeldingsbericht aan de manager en collega’s sturen. En aan de namen die vandaag in je agenda staan.

Voorbeeld 4: Het productiever delen van Social media bijdragen

De manager heeft een uiterst interessante blog geschreven en geplaatst op zijn persoonlijke LinkedIn account. Het zou enorm interessant zijn als collega’s en mogelijk enkele ambassadeurs, zoals zeer tevreden klanten, deze blog zouden delen. Ontvangen zij automatisch een chatbericht met het verzoek om te delen? Flow doet dat en genereert in deze situatie een sneeuwbaleffect.

Voorbeeld 5: Vaker op tijd komen bij de klant

Vandaag heb je drie afspraken staan buiten de deur. Heb je weleens uitgezocht hoe lang het duurt om van A naar B te komen, maar was je de filetijd vergeten? Dan is het beter om een app te maken die de reistijd berekent waarbij de actuele filetijd wordt meegerekend. Dat scheelt je een hoop stress in de auto en vooraf weet je hoeveel eerder je de deur uit moet gaan.

Voorbeeld 6: Klanten direct laten krijgen waar zij naar vragen

Als een klant op de website op een informatieverzoek voor een bepaald product of dienst klikt wordt automatisch een e-mail bericht verzonden met daarin de juiste informatie. En natuurlijk wordt deze informatieaanvraag ook gelijk op de juiste plek in het CRM systeem opgeslagen. Of niet?

Kan het anders?

Op het moment dat je ook maar even het gevoel hebt dat een bepaald proces anders of beter kan dan is dat het moment om direct contact met ons op te nemen of om je eens verder in Microsoft Flow te verdiepen. Klik hier voor nog meer voorbeelden. Het levert voor het hele bedrijf meer doen in veel minder tijd op. Omdat handmatige en onnodige processen geëlimineerd worden. Dat klinkt goed toch?

Terug naar overzicht